Podatki a zwolnienie pracownika są ze sobą powiązane, ponieważ po zakończeniu stosunku pracy były pracodawca ma obowiązek wystawić odpowiednie dokumenty podatkowe. Jakie dokumenty po zwolnieniu pracownika należy wystawić i w jakich terminach powinny być mu doręczone?
Kiedy należy wystawić PIT-11 dla zwolnionego pracownika?
Po zwolnieniu pracownika pracodawca ma obowiązki wobec US, jak i pracownika. PIT-11 po zwolnieniu pracownika należy wystawić i przekazać w standardowym terminie, takim, jaki obowiązuje także dla pracowników zatrudnionych. Do kiedy wystawić PIT-11?
- Do 31 stycznia – do urzędu skarbowego (elektronicznie).
- Do końca lutego – do pracownika (w formie papierowej lub elektronicznej).
Pracownik wykorzystuje otrzymany PIT-11 do rozliczenia rocznego w urzędzie skarbowym.
Czy pracodawca musi wysłać PIT-11 po zwolnieniu?
Pracodawca musi wysłać PIT-11 pracownikowi, lecz nie musi tego robić od razu po zwolnieniu pracownika. A ma na to czas do końca lutego następnego roku podatkowego. Jeżeli zwolniony pracownik będzie domagał się wystawienia PITu wcześniej i złoży pisemny wniosek, pracodawca powinien wydać mu dokument w terminie 14 dni od daty otrzymania wniosku. W praktyce wiele firm wystawia PIT-11 pod koniec terminu m.in. aby uniknąć późniejszych korekt.
PIT-11 obejmuje m.in. informacje o:
- Dochodach pracownika (np. wynagrodzenie, premie, dodatki)
- Pobranych zaliczkach na podatek dochodowy
- Składkach na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne
- Kosztach uzyskania przychodu
Jakie dokumenty podatkowe dostaje zwolniony pracownik?
Obowiązki pracodawcy obejmują po zakończeniu stosunku pracy wydanie pracownikowi określonych dokumentów. Jednym z podstawowych dokumentów związanych z ustaniem zatrudnienia jest świadectwo pracy. Pracodawca ma obowiązek przekazać je pracownikowi po zakończeniu stosunku pracy. Co do zasady powinno to nastąpić w dniu, w którym ustanie stosunek pracy. Nie jest to jednak dokument podatkowy.
Dokumenty dla zwolnionego od byłego pracodawcy obejmują także PIT-11, informujący o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. PIT ten przekazywany jest jednak co do zasady do końca lutego następnego roku. W niektórych przypadkach może okazać się zasadne dostarczenie także innych dokumentów np. PIT-8C, jeśli wypłacono inne świadczenia podlegające opodatkowaniu poza wynagrodzeniem, które nie podlegają wykazaniu w PIT-11, ale mogą mieć wpływ na rozliczenie podatkowe.
Warto wiedzieć, że dokumentacja po rozwiązaniu umowy powinna być przechowywana przez pracodawcę przez 10 kolejnych lat, licząc od chwili rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy.
Temat – PIT-11 zwolnienie pracownika – może budzić wiele pytań, dlatego też warto być świadomym, jakie obowiązki ma pracodawca, ale też co przysługuje zwolnionemu pracownikowi.